Fejsbuku, Guglu i Votsapu prete milionske kazne zbog kršenja Uredbe EU o zaštiti podataka

Ove kompanije su optužene da svoje korisnike primoravaju da pristanu na određene oglase kako bi koristili njihove usluge

1.077

LONDON – Nekoliko sati nakon što je na snagu stupila opšta uredba Evropske unije o zaštiti podataka poznata kao GDPR, podnete su žalbe protiv kompanija Fejsbuk, Gugl, Instagram i Votsap.

Te kompanije su optužene da svoje korisnike primoravaju da pristanu na određene oglase kako bi koristili njihove usluge, prenosi Bi-Bi-Si.

Ukoliko žalbe budu uvažene, ove kompanije bi mogle da budu primorane da promene način rada, ali i da plate novčane kazne čak do 20 miliona evra.

Grupa za zaštitu podataka „noyb.eu“ , saopštila je da ljudima nije pružen „slobodan izbor“ i da ove kompanije krše novi zakon jer primenjuju „pristup uzmi ili ostavi“.

Ova grupa navodi da korisnici moraju da pristanu da odaju svoje podatke koji će biti deljeni ili korišćeni za ciljano oglašavanje, ili da obrišu svoje naloge.

„GDPR eksplicitno dozvoljava bilo kakvo procesuiranje podataka koje je neophodno za usluge (sajta), ali prikupljanje podataka u zamenu za korišćenje usluge je zabranjeno pod GDPR“, poručuje ta organizacija.

Ove žalbe podnela su četvorica građana EU kod lokalnih regulatora u Austriji, Belgiji, Francuskoj i Nemačkoj, navodi BBC.

Uredba poznata po engleskoj skraćenici GDPR (General Data Protection Regulation), je ambiciozna, sveobuhvatna i prilično komplikovana uredba za zaštitu privatnosti podataka korisnika.

Poverenik Rodoljub Šabić kazao je da će se nova uredba EU o zaštiti ličnih podataka primenjivati na svakog ko deluje na prostoru Unije, pa i na naše firme koje posluju na tom tržištu.

Zato one posebno treba da vode računa o konsekvencama, jer bi kazne mogle da ih odvedu u nokaut, rekao je on za N1, preneo je Index.hr.

Uredba je bila u pripremi pune četiri godine, a nakon što je usvojena 2016, EU je kompanijama, organizacijama i državama članicama dala rok od dve godine da se pripreme.

Pa ipak, po svemu sudeći, stupanjem GDPR na snagu očekuje se popriličan haos.

Kako je naveo portal Verge, niko nije spreman za GDPR, čak ni sami regulatori.

Šef Fejsbuka Mark Zakerberg tvrdi da će njegova kompanija, koja je ozbiljno uzdrmana skandalom oko krađe podataka njenih korisnika od strane „Kembridž Analitike“, biti spremna za GDPR.

S druge strane, mnoge kompanije muku muče s prilagođavanjem GDPR u zadnji tren, bilo da nisu počele proces na vreme ili im je jednostavno preveliki izazov, navodi hrvatski portal.

U prošlomesečnoj anketi Ponemon Instituta, u kojoj je učestvovalo više od 1.000 kompanija, više od polovine i više od 60 tehničkih kompanija je odgovorilo je da neće biti spremno za GDPR do roka.

Što se kompanija koje posluju na internetu tiče, dok jedni masovno šalju mailove korisnicima i „žicaju“ ih za odobrenje za korišćenje podataka, drugi su počeli da blokiraju pristup evropskim korisnicima kako se uopšte ne bi morali zamarati GDPR-om.

Naime, GDPR važi za sve kompanije koje imaju korisnike na području EU.

S obzirom da su u slučaju nepoštovanja uredbe predviđene drakonske novčane kazne, neke američke internet kompanije već su počele da blokiraju svoje stranice za područje EU.

To je među prvima učinio Unroll.me, veb servis koji nudi korisnicima blokiranje preteranih mejlova s mejling – što je upravo ono što se ovih dana događa zbog GDPR-a.

Taj servis je obavestio korisnike da više neće biti operativan u Evropi jer ne može da se pridržava pravila iz ove uredbe.

Možda Vam se takođe svidi:
Loading...