Novih 10 profila za dualno obrazovanje

Učenicima u Srbiji će od septembra će biti ponuđeno 10 novih obrazovnih profila po dualnom modelu obrazovanja, a u oko 600 kompanija širom Srbije biće realizovano 30 obrazovnih profila, rečeno je danas na medjunarodnoj konferenciji "Učenje kroz rad: put ka mogućnostima".

112

BEOGRAD – Rukovodilac Centra za edukaciju Privredne komore Srbije Mirjana Kovačević rekla je da je u prethodnoj školskoj godini model dualnog obrazovanja obuhvatio 3.000 učenika, 19 obrazovnih porfila, 60 škola u 40 gradova u Srbiji, kao i 200 kompanija.

Rukovodstvo više od 1.200 kompanja je potpisalo izjavu o nameri čvrste saradnje sa školama u sprovođenju dualnog modela obrazovanja, ali da je pozitivnu ocenu dobilo oko 600 kompanija koje posluju u 52 opštine i grada. U tim kompanijama će se od jeseni realizovati 30 obrazovnih porfila, rečeno je na konferenciji.

Kroz pilot projekte razvoja dualnog obrazovanja, od 2013. do 2016. godine, prošlo je 900 učenika, 60 kompanija, đaci su se obrazovali za pet obrazovnih porfila u 16 škola.

Mirjana Kovačević je naglasila da je 2016. prava generacija đaka završila obrazovanje po modelu dulanog obrazovanja i većina se zaposlila u kompanijama u kojima su učili kroz rad.

Analiza koju je Privredna komora Srbije uradila u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje je pokazala je da privreda i dalje ima izražene potrebe za kvalifikovanom radnom snagom određenih porfila, ali da i dalje na tržištu rada tih porfila nema, rekla je Mirjana Kovačević.

Prema njenim rečima mnogi privrednici zbog toga obavljaju proizvodnju u jednoj smeni, jer za drugu nemaju kadrova, kao i da se i dalje smatra da mladi po završetku stručnih škola nemaju funkcionalno i upotrebljivo znanje, a činjenica je da bez nekog prethodnog radnog iskustva mladi teško mogu i doći do posla, dok preduzetništvo i dalje mnogi smatraju avanturom i rizikom i uglavnom se ne usuđuju da pokrenu sopstveni posao.

Sa konferencije „Učenje kroz rad: put ka mogućnostima“

Na konferenciji se čulo da i dalje postoje predrasude o modelu dualnog obrazovanja, da se kroz taj model mladi mogu školovati samo za zanatska zanimanja, da se narušavaju dečija prava i da se njime onemogućavaju da deca napreduju i uče.

„Iako sami đaci dematuju ove predsrasude time što se već u prvom upisnom roku u junu, kada biraju srednje škole u kojima će nastaviti obrazovanje, opredeljuju uglavnom za dualne obrazovne profile“, rekla je Kovačević.

Gabrijela Grujić, pomoćnica ministra prosvete  rekla je da je ključna poruka mladima da obrazovanje mora da postane filozofija života, a da bi to postalo, odgovorni za kreiranje različitih reformi i oni koji različite ideje primenjuju na obrazovne procese moraju da pribegnu drugačijoj filozofiji načina sticanja znanja.

– Obrazovanje nije samo sticanje znanje nego način na koji naše mlade ljude učimo kako da koriste svoj razum i kako to drugi interesantniji modeli i načini sticanja znanja postoje. Mladima treba omogućiti da, uz jako važna terorijska znanja, uče i kroz rad u realnom radnom okruženju u kome će sticati kompetencije, smatra Grujić.

Šefica Odseka za razvojnu saradnju u Ambasadi Nemačke u Srbiji Leoni Rajmers kaže da je u Nemačkoj prethodne godine 250.000 mladih uspešno okončalo dualno obrazovanje i praksu za 150 različitih profila, od zaposlenih u pivari do IT sektora.

Možda Vam se takođe svidi:
Loading...