Muči vas nesanica? Zašto ne probate aplikacije ili internet?

Treba koristiti sve pogodnosti 21. veka, ne treba bežati od njih

100

Svi znamo koliko nesanica može problema da donese, ne samo tokom večeri, nego i u toku dana. Nesanica može da značajno utiče na raspoloženje, produktivnost, međuljudske odnose i uopšte na kvalitet života.

Neki su pokušavali da pronađu rešenja u lekovima za spavanje, sa mešovitim uspehom, drugi su pokušai sa disciplinom života ili terapijom ili promenom ponašanja. Svi ovi metodi mogu, ali ne moraju dati uspeha, a neki su prosto neizvodljivi za neke ljude (radnici u hitnoj pomoći, policajci, ljudi koji rade za kompanije van naše vremenske zone prosto ne mogu da imaju striktan ritam života). Opet, neki su rešenje pronašli u aplikacijama.

Američki javni radio NPR sproveo je istraživanje o aplikacijama za mobilne telefone i o tome koliko one pomažu korisnicima. Rezultati su zanimljivi i ohrabrujući.

NPR je počeo priču sa Paige Thesing, koja kaže da joj je trebalo po četiri sata noću da zaspi i da joj lekovi nisu mnogo pomagali. Onda se okrenula internetu i pronašla aplikaciju Inscape.

„To je snimak od oko pola sata. Počinje sa ženskim glasom koji vam otprilike govori da se opustite i kako da dišete. Onda prelazi na zvuke, opuštajuće zvuke: zvona za vetar, atmosferski zvuci i muzika…Koristim je svake večeri i zaspim za 15-20 minuta, tako da je to apsolutno veliko poboljšanje“, objašnjava gospođa Thesing.

Prema podacima NPR-a, nesanica muči 10-15 odsto odraslih osoba, dok još 25-35 njih ima povremene muke sa spavanjem. Ove cifre su verovatno vezane samo za SAD, ali svi mi iz ličnog (anegdotalnog) iskustva znamo da nesanica jeste problem.

NPR je na društvenim mrežama pitao svoje korisnike da li su koristili mobilni telefon u borbi protiv nesanice, a skoro 100 ljudi se javilo sa preporukama za aplikacije, ali i za podkaste ili plejliste namenjene onima koje muči nesanica.

„Ovo su obično metode za opuštanje, pozadinski šumovi za meditaciju. Nema kod njih ništa loše, niti kod tih aplikacija, sasvim je razumno da to bude prva stvar koju ćete probati“, rekao je Džejson Ong, vanredni profesor neurologije na Northwestern univerzitetu, čija je specijalnost san.

On proučava nefarmaceutske terapije za različite poremećaje sna, a pacijente leči na univerzitetskoj klinici Sleep Medicine („lek za san“ u slobodnom prevodu).

Ong, međutim, ističe da ove aplikacije nisu napravljene na osnovu naučno dokazanih rešenja i da one suštinski ne rešavaju problem zašto neko ne spava. On je hteo da uradi nešto po tom pitanju pa je pre nekoliko godina sa timom za pravljenje aplikacija napravio jednu sa naučnim pokrićem, koja se zove Sleepio. Ong naglašava da ne zarađuje od nje.

Sleepio je jedna od nekoliko aplikacija, kao što je SHUT-i (čita se „šat aj“, odnosno isto kao „shut eye“, što znači „zatvoreno oko“ i što je na engleskom žargonski izraz za spavanje) koje su napravili lekari i naučnici, koristeći najodrživija rešenja, zasnovana na naučnim dokazima. One su otprilike Kognitivno bihejvioralna terapija za nesanicu (Cognitive Behavioral Therapy for Insomnia) – CBT-I. One pomažu pacijentu da razume biologiju sna i pruža im alate i metode da promene svoje sopstvene obrasce misli i ponašanja da bi izlečili svoje probleme sa spavanjem.

Ong je preneo neke dobro poznate stvari: naše ponašanje utiče na kvalitet sna, obrasci misli takođe, a regulisanjem svog ponašanja možemo popraviti način na koji naš mozak reguliše stanja spavanja i budnosti.

CBT-I je 2016. godine preporučio i Američki koledž lekara (The American College of Physicians), drugo najveće lekarsko udruženje u SAD.

„Imamo jake dokaze koji podržavaju efektivnost CBT-I, a nema nuspojava, a pošto ona menja ponašanje, CBT-I dugoročno donosi dobrobit“, rekao je Ong.

Ranije je jedini način da ljudi dobiju CBT-I bila poseta lekaru, i to ne svakom, a sada joj svako sa iPhoneom i dubokim džepom može pristupiti putem aplikacije Sleepio.

Iako NPR navodi brojne dokazane koristi i svedočenja, ove aplikacije su prilično skupe, čak i za američke standarde. Šestomesečna pretplata na SHUT-i košta 149 dolara. I to ako na svom iPhoneu imate pristup tržištu na kome možete da plaćate, jer App storea za Srbiju i dalje nema.

Ipak, kada se podvuče crta, internet i mobilni telefoni zaista mogu da pomognu da se ljudi opuste. Ako nas pitate, probajte na YouTubeu da ukucate nešto tipa „meditation music“ ili „relaxing music“ i pronađite one koji su „live“, dakle koji stalno idu, ili one koji traju 8-10-15 sati. Pustite ih da „sviraju“ pronađite jačinu zvuka koja vam odgovara, a onda ugasite monitor.

Poslušajte primer i – laku noć.

Izvor Techbrif
Možda Vam se takođe svidi:
Loading...