Većina zemalja u okruženju ima ovu povoljniju opciju za vozače, ali ne i Srbija

188

Korišćenje autoputeva kroz Srbiju od 1. jula biće 12 odsto skuplje, a svaki put kad poskupi putarina nametne se pitanje zašto Srbija ne uvede vinjete, odnosno sistem naplate korišćenja autoputeva sa vremenskim ograničenjem.

Ovakav sistem postoji u većini zemalja u okruženju i ispostavilo se kao najjftinije za vozače, piše „Politika“.

U Putevima Srbije objašnjavaju da se naša država strateški opredelila za sistem naplate putarine prema pređenom kilometru.

„Ovakav način plaćanja putarine se, prema važećim propisima EU, smatra najpravednijim sistemom naplate jer korisnik autoputa plaća putarinu za pređeni broj kilometara (zatvoreni sistem naplate putarine)“, kažu u ovom javnom preduzeću zaduženom za održavanje puteva.

U Putevima podsećaju da se ovakav sistem primenjuje još u 12 evropskih zemalja: Italiji, Španiji, Portugaliji, Francuskoj, Severnoj Makedoniji, BiH, Grčkoj, Hrvatskoj, Turskoj, Norveškoj, Irskoj i Poljskoj.

„Republika Srbija za putnička vozila ima najnižu cenu putarine po pređenom kilometru u odnosu na ostale evropske zemlje. Primera radi, u Srbiji je to 0,036 evra, u Turskoj 0,039 evra, u Grčkoj 0,054 evra, itd,“ navode u ovom javnom preduzeću.

Kao prednost vinjeta nad drugim sistemima naplate putarine često se navodi vožnja autoputevima bez zaustavljanja. Međutim, u Putevima Srbije podsećaju da korisnici srpskih autoputeva od 2007. godine imaju mogućnost upotrebe elektronske naplate, odnosno beskontaktnog plaćanja putarine korišćenjem ENP uređaja.

„Korišćenje vinjeta pogodnije je za vozače koji svakodnevno koriste autoput, dok je za korisnike koji to čine povremeno ili vozače u tranzitu, ovaj sistem znatno skuplji i nepravedniji. Primera radi, vozač koji pređe 1.000 kilometara plaća isto kao i vozač koji koristi 50 kilometara autoputa, što znači da manje plaća onaj vozač koji više koristi autoput. Iz tog razloga se zatvoreni sistem smatra najpravedniji“, kažu u Putevima Srbije.

Kako dalje dodaju, procene su da prihod koji bi se ostvarivao preko vinjeta „ne bi bio dovoljan za kvalitetno održavanje autoputeva, već su potrebne dodatne subvencije države“.

„U prilog neisplativosti vinjeta govori i činjenica da svih devet evropskih zemalja, koje putarinu naplaćuju preko vinjeta, putarinu za vozila nosivosti preko 3,5 tona naplaćuju po pređenom kilometru, a čak šest od devet naplaćuju dodatne takse za tunele, mostove i magistralne puteve“, navode u Putevima Srbije.

Stav Evropskog komiteta za transport je da se budućnost naplate putarine na evropskim autoputevima ogleda u uspostavljanju interoperabilnog sistema elektronske naplate putarine po pređenom kilometru.

Možda Vam se takođe svidi:
Loading...